Lad os da starte en webshop. Det var ordene der i foråret 2013 satte gang i, hvad der skulle gå hen og blive til StofGiganten.dk. StofGiganten.dk sælger i dag metervarer, snitmønstre, pyntebånd mm. og den blev officielt lanceret i uge 41. Det er min kone Signe, der ejer webshoppen, og sørger for det praktiske.
Brainstorming af koncepter
Inden vi kom så langt at vi kunne lancere en webshop, så gik der en del tid med at brainstorme hvad butikken skulle sælge.
- Området skulle kunne skabe nok omsætning til at være bøvlet værd.
- Ikke være alt for mange stærke konkurrenter.
- Det måtte ikke koste for meget at komme i gang. Både varelager og markedsføring.
- Det vigtigste var at Signe skulle havde lyst til at bruge sin dag på det.
De første mange idéer viste sig hurtigt at være urealistiske. F.eks. salg af børnetøj eller modetøj, er begge områder der har massiv konkurrence. Konkurrencen på metervarer var betydeligt mindre, og flere af konkurrenternes sider så daterede og kedelige ud. Der er dog flere af disse, der har nået at lancere nye sider inden lancereringen af StofGiganten, hvilket ikke var til vores fordel. Mange af de andre sites har desuden eksisteret en en lang årrække, og har samtidigt en fysisk butik.
Vi skulle også komme finde på et navn til virksomheden, der gerne skulle have en ledig webadresse. Stof-rosen.dk (stofrosen.dk) var en idéerne. Rose, er min kones mellemnavn, og det syntes hun lød godt. Efter lidt ping pong med web bureauet, endte vi dog med stofgiganten.dk.
Opstart af virksomhed
Når man starter en virksomhed, er der heldigvis massere af information at hente på nettet. Startvækst.dk har guides og vejledninger, så man kan komme godt i gang. Hun blev registreret som enkeltmandsvirksomhed, fik et CVR nummer, og blev momsregistreret. At få en konto i banken til virksomheden viste sig derimod at være sværere end først antaget. Vi har Lån og Spar bank privat, og henvendte os til banken, og blev afvist med “Vi har ingen erhvervskunder, så det kan vi ikke hjælpe jer med”. Det hørte bankdamens kollega, som nævnte at de var i gang med at få erhvervskunder, og vi godt kunne få en konto i banken. Det endte med at tage lidt længere tid, da det kun var ansatte på hovedsædet, der kunne hjælpe. Så efter en masse skriveri frem og tilbage, fik hun kontoen.
Varelageret fylder!!!
Metervarer vejer og fylder meget. Det må have været et af de områder, jeg havde fortrængt, da vi brainstormede idéer. Hvorfor skulle hun ikke bare sælge knapper? Det havde ihvertfald fyldt væsentligt mindre.
I opstarts perioden, har vi indraget en del af huset til lager, og for at stoffet ikke bare skulle ligge på gulvet, har det krævet op til flere ture i Ikea efter reoler. Børnene har dog været meget velvillige til at hjælpe med at samle reolerne.
Problemer med opstarten
Den oprindelige tidsplan som vi fik fra web bureauet viste sig ikke helt at holde. Derudover endte det med at Nets & Teller havde glemt vores ansøgning til at få betalingskort på siden. Hvordan det lige kunne ske, det kunne de ikke give et svar på. Efter at have været stillet rundt 4 gange og ventet over en time i telefonen, så blev vi lovet at komme i hastekøen. Hvilket betød at de ville kigge på sagen indenfor 5 dage, og hvad gør 5 dage, når vi havde ventet over en måned? Efter betalingsdelen var kommet på plads, og der var gået lidt tid med fintuning af hjemmesiden, kunne vi gå i luften i slutningen af uge 41. Bedst mens vi sad med hænderne i vejret, så døde Signes far. Hænderne kom hurtigt ned igen, og butikken blev af gode grunde sat sat lidt på hold.
For at få lidt ekstra gang i shoppen forsøgte vi os med Adwords. Adwords er de reklamer, der kommer øverst i ens google søgning, og ude i højre side. Det var ikke den største succes, jeg har oplevet, så efter at have snakket med Google, overtog de tjansen med at lave Adwords, der virkede. Det skulle så vise sig, at de havde endnu mindre succes, end vi selv havde. Så det blev lige sat på hold i første omgang.
Løbende ændringer af webshoppen
Stofgiganten.dk er blevet rettet til undervejs. Det er store rettelser i forhold til billedhåndtering og hastighed, til at en ny tilbudskategori er tilføjet, og hvor der på produkterne er en før og nu pris, hvis det er sat på tilbud. Lige straks kommer der desuden en label med “Tilbud” henover de billeder hvor produktet er på tilbud.
Hvad fremtiden skal bringe?
Vi håber selvfølgelig på, at stofgiganten får rigtig travlt, så vi bliver rige og kan købe en sydhavs ø, hvor vi kan leve til vores dages ende. Realistisk set, er drømmen en smule mere jordnær, nemlig at Signe kan få en fast indtægt, og butikken kan flytte hjemmefra, så den får sit eget lager og kontor.
Hej Frederik. Har I overvejet at reklamere på slyngebarn.dk det er et ret aktivt forum hvor der er mange småbørns mødre. Mange syr selv og de går specielt går op i økologisk stof.
venlig hilsen
Jeanette (Bjarke ved hvem jeg er)
Hej Jeanette
Det kunne da godt være at vi skulle prøve at finde ud af hvad det vil koste at reklamere der.
Tak for tippet.
Hej Frederik,
Spændende at læse om jeres overvejelser og udfordringer med at starte en webshop. Jeg har selv været der engang. Angående Adwords og Googles hjælp, så kom jeg til at tænke på dette blogindlæg: http://www.demib.dk/case-googles-adwords-optimering/
Bedste hilsener,
Mads.