Boganmeldelse: Kanban af Anderson, David J.

Kanban
Bogen giver en grundig introduktion til Kanban konceptet. Kender du Kanban som er en del af Lean & Just in Time produktion, så er bogens brug af Kanban langt mere end den simplificerede udgave fra Lean. David J. Andersen har videreudviklet Kanban til brug i bl.a. software udvikling, og kommer med en række eksempler på forskellige implementeringsmodeller af Kanban. Der er brugt begreber og principper fra bl.a. Agile, Lean, Extreme programming, Scrum, og Eliyahu M. Goldratts teori om begrænsninger. På en god måde kommer bogen rundt om emnerne der udgør Kanban. Bogen forklarer på en god måde hvorfor det er vigtigt at visualisere workflowet, og skabe gennemsigtighed i de opgaver der er gang i, inkl. hvilke opgaver der går i stå. Der gøres meget ud af at at specificere at der ikke kun er en måde at lave en Kanban tavle på. Kanban tavlen laves til den type opgaver det pågældende team har brug for. Det gør implementeringen af Kanban nemmere, da ændringerne i arbejdsprocesserne bliver mindre. Det giver desuden bedre mulighed for at lokalisere hvor der opstår flaskehalse.

Work-in-Progress og projekt forstoppelse

De fleste der har arbejdet med projekter har nok oplevet projektforstoppelse. Davids løsning på problemet er at minimere antallet af igangværende opgaver, ved at lave en WIP (Work-in-Progress) grænse. Den løsning finder jeg ganske interessant, dog var min første tanke at det vil kunderne nok næppe gå med til. Det har været en af de svære opgaver at få indført de steder der skulle i gang med Kanban. Fordelen ifølge bogen er, at begrænser man antallet af igangværende opgaver, så falder gennemførelsestiden på de opgaver der bliver sat i gang. Lige så snart en opgave bliver lukket, kan kunderne/butikken selv vælge hvilken opgave der ligger i køen, der skal igangsættes. Det gør at kunden har synlighed for hvor langt de igangværende opgaver er, de kan selv vælge opgaven der igangsættes, og der er statistisk grundlag for at man kan tidssætte opgaver på et bedre grundlag. Udover at nedsætte gennemløbstiden for opgaverne, opnås samtidigt bedre kvalitet. Medarbejdere skal ikke længere arbejde på flere samtidige projekter, men i stedet arbejde på en enkelt opgave.

David peger på en udfordring der kan opstå ved at have WIP begrænsninger. Nemlig at opstår der et problem i en opgave, så den går i stå/låst, er der mulighed for at der vil sidde en medarbejder uden at have en opgave at arbejde på. Det løser han dog relativt simpelt ved at indføre buffere, så medarbejderen kan arbejde videre med en ny opgave, mens problemerne kan løses på den låste opgave.

Løbende forbedringer af kanban boards

kanbanboard

Som i Lean, gælder det også i Kanban om løbende at lave forbedringer, der bruges en del sider i bogen på dette. Jeg synes bogen til tider godt kan virke en smule amerikaniseret, der er områder hvor der bliver brugt en del sider på at forklaringer, efterfulgt af flere eksempler. Det lykkedes dog for det meste at have en god balance, og have gode og relevante eksempler. En del af eksemplerne i bogen er omkring softwareudvikling, og det er uden tvivl også det mest oplagte sted at bruge Kanban. David formår alligevel at holde bogen på et meget generelt niveau, og han ser mere Kanban principperne som en slags løbende forbedrings paradigme. Hvor Kanban skal ses som en måde til løbende at optimere sine processer. Jeg stødte selv på Kanban da jeg læste, The Lean Startup, der brugte Grockit kanban til at holde styr på deres udvikling flow, samt validering af deres features.

Afsluttende bemærkninger

Jeg læste bogen dels på Kindle App’en til Ipad og på Kindle Backwhite.

Billederne i den elektroniske udgave var ikke specielt gode, om de er bedre i den fysiske udgave af bogen ved jeg ikke. På trods af kvaliteten på billederne, og den til tider amerikaniserede tilgang til beskrivelserne, mener jeg stadigvæk at bogen fortjener 4/6 stjerner.

Bøger nævnt i teksten

Eliyahu M. Goldratt beskriver i hans ellers udmærkede bog The Goal: A Process of Ongoing Improvement mere omkring hans teori om begrænsninger, jeg håber også at få mig taget sammen til at lave en anmeldelse af The Goal. Der er kommet en ny fortolkning af The Goal, kaldet The Phoenix Project, som også er glimrende.

Eric Ries: The Lean Startup – Læs min anmeldelse af The Lean Startup her.