15 gode råd til jobsamtalen

Jeg har igennem de seneste 10 år været med til mellem 120-130 ansættelsessamtaler, og der er stor forskel på hvordan de er forløbet.

Udover mine egne tips og gode råd, har jeg snakket med ledere i andre firmaer for at få deres tips med. Det er til alles bedste at samtalen er så relevant som overhovedet muligt. Ansøgeren får en bedre idé om hvad arbejdsgiveren gerne vil høre, og kan dermed sælge sig selv bedre. Virksomheden ønsker selvfølgelig at finde den bedst egnede kandidat til jobbet, og jo mere relevant information der kommer frem til jobsamtalen, jo bedre.

Jeg vil derfor give 8 gode råd til hvordan du gør det godt til samtalen. Samt 7 tips til hvad du med fordel kan gøre inden samtalen.

Inden samtalen

  1. Kom til tiden, gerne 5-10 min før. På den måde kan du nå at samle tankerne og få pulsen ned. Kommer du for sent, tolkes det som at du ikke kan overholde en aftale, og du skubber dagens øvrige program. Glem undskyldninger om at bussen var forsinket eller at du ikke kunne finde en parkeringsplads.
  1. Vær velsoigneret, det gør ikke noget at der er styr på frisuren, og man er pæn og ren. Jeg f.eks. oplevet at en ansøger der dukkede op til samtalen, hvor barberingen var gået lige hurtig nok. Det lignede at han havde et halvt Charlie Chaplin moustache, samt hans soul patch desværre for ham var endt på den ene kind.Det gjorde det svært at fokusere på andet.
  1. Klæd dig passende, det gælder om at se præsentabel ud, men det vigtige er at du føler dig tilpas, så du kan fokusere din energi på samtalen, og ikke om dit tøj passer i forhold til den forventning de måtte have på den anden side af bordet.
  1. Forbered dig. Typisk er et af de første spørgsmål du bliver stillet “kan du fortælle lidt om dig selv”. Øv dig derfor på at fortælle max 5 min om dig selv og hvad du har brugt tiden til de senere år, fokuser på de evner der matcher den profil der søges. Husk også de personlige egenskaber. Det er også vigtigt at sætte sig ind det firma man har søgt job hos. Brug det f.eks. til at kunne stille spørgsmål til arbejdsgiveren. Jeg har i mere end en jobsamtale oplevet at jobansøgeren ikke har vidst noget som helst omkring virksomheden. Nogle virksomheder stiller det som en opgave til samtalen at ansøgeren skal kunne fortælle om virksomheden de har søgt ind i.
  1. Papir og blyant? Beslut med dig selv om du vil have papir og blyant med. Hvis du undervejs i samtalen noterer spørgsmål ned så du husker at få svar senere, så er det positivt. Hvis du derimod skriver langsomt og er dårlig til multitasking i form af både at følge med i samtalen og skrive. Så opstår der nemt pauser i samtalen, og så er det bedre at forsøge at huske spørgsmålene end at bruge papir.
  1. Lav en vægtning af tidligere erfaring, om hvor store relevans den har i forhold til jobbet du søger. Søger du et job som projektleder, er relevansen af at du har været avisbud eller flaskedreng i folkeskolen nok minimal.
  1. Overvej dine lønkrav. Gør dig overvejelserne omkring hvad du vil have i løn hvis du skulle gå hen og få tilbudt jobbet. Du vil blive spurgt om dit lønkrav med eller uden pension. Det vil være en god idé hvis du finder ud af hvordan din nuværende lønpakke er opbygget.

Gode råd til jobsamtalen

  1. Vær dig selv. Smil og få øjenkontakt, du er til samtalen for at sælge dig selv, og undersøgelser viser at man ansætter folk man kan lide, og som kan lide en selv. Brug det til din fordel, for de gør de øvrige kandidater. Husk navnene på dem der sidder på den anden side af bordet. Jeg vil dog anbefale ikke at bruge navnene i hver eneste sætning, det bliver jeg ihvertfald selv træt af at høre på, da det lyder påtaget. Tænk over dit kropssprog, det har en stor betydning for det indtryk man får af personen på den anden side af bordet.
  1. Vær præcis og konkret. Tiden ved en samtale kan gå rigtig hurtig, og det er derfor vigtigt at få fortalt så meget om dig selv som muligt, men samtidigt får svaret på så mange spørgsmål som overhovedet muligt. Jeg har afholdt samtaler hvor en ældre ansøger startede med at gennemgå alt hvad han havde lavet fra han gik i skole op til nutiden. Som nævnt i punkt 6 inden samtalen, så er det vigtigt at fokusere på det der har relevans jobbet.
  1. Undgå at udvise en negativ attitude. Forsøg at undlade at komme med sure bemærkninger om tidligere arbejdspladser, kollegaer eller chefer. Forsøg at undgå for mange sætninger som “det kan jeg ikke finde ud af” eller “det ved jeg ikke noget om”. Vend det til noget positivt, og fremhæv i stedet lignende kvalifikationer. F.eks.”Jeg har ikke arbejdet med Powershell, men har erfaring fra både VBscript og Perl”.
  1. Fremhæv dine evner. Inden samtalen baseres alt viden om ansøgeren på nogle få A4 sider med ansøgning og CV. Derfor, fremhæv dine kompetencer, start med dem der matcher jobopslaget. Det er dog vigtigt ikke at stoppe der, har du andre evner der kan være nyttige for en fremtidig arbejdsgiver, så fremhæv dem. Husk at få nævnt dine personlige evner de er svære at se ud fra CV’et. Det kan være om du trives bedst med at være i team med andre? Er du god til at holde mange bolde i luften? Er du god til at snakke med kunder/brugere? Giv eksempler fra din nuværende eller tidligere stillinger hvor du har brugt dine evner til noget konkret. F.eks. “Jeg arbejder struktureret og fungerer fint alene, i min stilling som kørende tekniker hos xy, servicerede jeg selv kunderne og havde selv ansvaret for at planlægge ugens program.”
  1. Er i et godt match. For at jobbet bliver en succes for begge parter, er det nødvendigt at få spurgt ind til de områder som er vigtige for dig. Det kan være hvad er aldersgennemsnittet, hvor nemt det er at få lov til at udføre sine idéer, eller hvad er uddannelsespolitikken. Det er ikke altid den fagligt mest kompetente der får jobbet. Det drejer sig også om at man skal passe ind med de øvrige ansatte. Hvis det er vigtigt for dig at der er flextid, kantineforhold, eller andet. Så få det afklaret til samtalen. Vær ikke bange for at stille en masse relevante spørgsmål, det viser initiativ, og giver også et indtryk af at du virkelig er interesseret i jobbet.
  1. Start aldrig samtalen at sige du virkelig gerne vil have jobbet. Du kan virke desperat, og ved du ikke mere om jobbet end hvad der står i jobopslaget, er det så nok til at vide om du vil have jobbet? Vent til afslutningen af samtalen, så har du fået information nok om jobbet til at vide om du vil have det. Det er også sidste chance, hvis du har spørgsmål du ikke har fået svar på.
  1. Opfølgningssamtaler, skal du ringe eller maile som opfølgning på samtalen? Der har af de samtaler jeg har afholdt, været omkring ca. 5% der enten ringer eller skriver efterfølgende. Hvis det bliver brugt rigtig kan det vise initiativ, og give dig de ekstra 5% i forhold til de øvrige kandidater. Det kan være link til nogle produkter, et dokument du har udarbejdet omkring performance eller lign. Bare det ligger i forlængelse af hvad der har været snakket om til samtalen. Ellers virker det påtaget og ligegyldigt, og derfor må du hellere lade være.
  1. Hvordan kan du bidrage med det samme, det kan være du har arbejdet med et specifikt produkt/teknologi der har været en stor gevinst på din nuværende arbejdsplads. Hvis det omsættes til noget arbejdsgiveren kan se en gevinst i med det samme, så er det et stort plus.

Jobsamtalen veloverstået, hvad så nu?

Når alle jobsamtalerne er afholdt, er der typisk sorteret et par ansøgere fra. Herefter vurderes de tilbageværende kandidater i forhold til hinanden. Kan de passe ind i afdelingen, kan lønkravene matches, er kompetencerne de rette. Der er mange kriterier at vurdere på, og jo tættere kandidaterne ligger på hinanden, jo flere parametre vurderes de ud fra. Det kan være nødvendigt at indkalde til yderligere en samtale, for at være sikker på at man vælger den rette. Der er ansættelser  hvor de indkaldte kandidater viser sig ikke at matche ens forventninger, enten gennemgås ansøgerne igen for andre mulige kandidater, alternativet er et nyt opslag til stillingen.

Under afslutningen af samtalen, fortælles det hvornår kandidaten kan forvente at høre mere. Det kan være samme dag, eller i løbet af en uge. Det afhænger af ansættelses processen hos det firma man søger hos. Når jeg laver stillingsopslag er der mindst en uge fra samtalerne er afholdt til slutningen af måneden. Der skal være nok tid til at vælge kandidaten, kandidaten skal have tid til at overveje tilbuddet, acceptere, og aflevere sin opsigelse.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.1/6 (12 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
15 gode råd til jobsamtalen, 5.1 out of 6 based on 12 ratings

2 tanker om “15 gode råd til jobsamtalen”

  1. Velskrevet og meget nøtige oplysninger.
    Men linien tilsidst giver måske et indtryg af, hvis du er ledig og ikke har et job der skal siges op. Så har man nok ikke en chance alligevel.
    Bare en tanke fra min side 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    1. Tak for kommentaren.

      Jeg har endnu ikke afvist en ansøger blot fordi vedkommende ikke var i arbejde. Så det skal ihvertfald ikke afholde folk for at søge.

      Jeg oplever derimod oftere at ansøgere der har været ledige et stykke tid, søger bredere. Ansøgningerne er mere generiske, og ikke skrevet specifik til det job der søges. Det øger ikke chancen for at komme til samtale.

      De slemme eksempler, inkluderer søg og erstat der er fejlet, med forkerte navne, og firmanavne.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Der er lukket for kommentarer.